Microsoft stelt Socl eindelijk open voor het grote publiek. Na Google Plus was het wachten op een sociaal platform van Microsoft of Apple. Het is de eerste geworden. Socl zou pogen het beste van zoekmachines met het beste van sociale media te verbinden. Dat is mooi. De eerste vraag is echter of zo’n sociaal medium voldoet aan de eisen die de gemiddelde gebruiker stelt. Voor langdurig overleven is iets anders bovendien nog veel belangrijker: je moet erin slagen beter te zijn dan de andere sociale media (bij elkaar). Laten we eens bekijken of Microsoft daar met Socl een beetje mee in de buurt komt.
Socl is redelijk eenvoudig in het gebruik. Je kunt inloggen met een Microsoft-account, maar ook een koppeling met Facebook werkt prima. Eenmaal ingelogd beland je in een scherm dat nog het meest lijkt op een kruising tussen Pinterest en Twitter (dat eigenlijk weer een kruising is tussen Facebook en sms). En waar het inloggen niet moeilijker is dan bij andere aanbieders, moet ik zeggen dat het vervolgscherm redelijk chaotisch is. Het doet me een beetje denken aan de papieren krant van De Telegraaf: je krijgt een hele hoop plaatjes te verwerken en moet echt moeite doen om zonder hoofdpijn alles van elkaar te onderscheiden. Socl hecht aan plaatjes, dat is zeker. Erg grote plaatjes, ook.
Wat ik wel erg goed vind aan Socl, en waar Google volgens mij de mist in ging met Plus, is dat het erop lijkt dat je je kunt abonneren op onderwerpen. Echter, hiermee verbonden is meteen een gemiste kans: je kan die onderwerpen zoals het nu lijkt niet weer koppelen aan de mensen die je volgt, voor zover ik heb kunnen ontdekken. Dat is jammer en zonde. Juist om je te onderscheiden van alle andere sociale media zou je gebruikers de mogelijkheid moeten bieden om niet alleen uitgaande, maar ook ingaande informatiestromen intelligent te kunnen filteren. Daartoe doet Socl een poging, maar ik zie meer mogelijkheden. Zeker nu Microsoft plannen heeft om Socl aan hun zoekmachine Bing te koppelen.
Hoewel chaotisch door de content, is de vormgeving van de website zelf behoorlijk strak. De onrust zit dan ook met name in de enorme afbeeldingen die je krijgt voorgeschoteld. Misschien zou een formaatje kleiner prettiger zijn voor de ogen van de ‘Soclist’. Wat is er verder te beleven? Het Party-gedeelte viel me direct op en maakte me nieuwsgierig, maar vooralsnog is dat een soort Youtube-bioscoop met Microsoft-behang. Ik zie hierin (nog) geen toegevoegde waarde. Het is me verder ook onduidelijk hoe serieus Microsoft dit project nu eigenlijk zelf neemt: op de website zie ik nog geen verwijzingen naar Socl op het openingsscherm. Slordigheid in de drukte van deadlines of een veeg teken aan de wand?
Het is opvallend dat Socl sinds de eerste geruchten een behoorlijke metamorfose heeft doorgemaakt. De eerdere vormgeving had nog verdacht veel weg van Facebook en Google Plus. Het huidige ontwerp lijkt juist weer erg op Pinterest. Maar er zijn andere zorgen. Een gratis advies voor Microsoft: ga als de wiedeweerga werken aan zichtbare(!) toegevoegde waarde. Toepassingen die andere sociale media overbodig maken. Toepassingen die concurrenten niet kennen. In dit stadium zie ik daarvan weinig terug. Socl zal vast de prestaties van Bing verbeteren, door trends waar te nemen en te verwerken, maar dan heb je wel gebruikers nodig die trends maken. En een gebruikersmagneet zie ik in Socl nog niet.
Nieuwsgierig geworden maar nog niet op een link geklikt? Surf nu naar Socl.